school-----------------------we love you...
تکنیک های مطالعاتی


   

تمرکز حواس:

یعنی عوامل حواس پرتی را به حد اقل رساندن… تمرکز هر شخص به نسبت کاهش عوامل حواس پرتی او افزایش می یابد و بنا به تغییرات موقعیت ذهنی و محیطی او تغییر می کند . بیشتر افراد گمان می کنند که تمرکز یک امر ذاتی و تغییر آن ناممکن است ، در حالی که تمرکز یک امر اکتسابی است و باید هر روز پرورش و جهت داده شود و هر کس با هوش عادی خود می تواند به آن دست یابد. پس برقراری تمرکز حواس به میزان کاهش عوامل حواس پرتی بستگی دارد . یعنی هر چه عوامل مزاحم و مخل تمرکز بیشتر باشند توانایی حفظ تمرکز حواس کمتر است و بر عکس. لذا حواس پرتی ؛ یعنی خارج شدن از روند مطالعه یا جریان کا ری و فرو رفتن در افکار و تخیلات و یا انجام کار دیگر.

 


روشهای تقویت تمرکز حواس:

تمرکز حواس هنگام مطالعه کلید اصلی و اساسی درک و فهم مطالب است. و کلید اساسی تمرکز حواس استفاده از روشهایی است که باعث تقویت و پرورش ومهارت در برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شوند. بنا براین بدون تمرکز حواس ممکن است درک و فهم مطلبی که فقط یک ساعت وقت لازم داشته باشد ، ساعتها وقت بگیرد اما به خوبی فهمیده نشود و امر مطالعه بی فایده است و اثر مثبتی نخواهد داشت. لذا کاربرد روشها و فنونی که به خواننده کمک می کند تا هنگام مطالعه فعال باشد ، تمرکز حواس را تقویت و مهارت فرد را در ایجاد تمرکز حواس هنگام مطالعه افزایش می دهد این روشها عبارتند از:

دوستان برای مطالعه ی این روش ها به ادامه ی مطلب مراجعه کنید...

 



ادامه مطلب ...


           
شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, :: 16:19
barobax
در امتحانات هم شاگرد و هم معلم پيشرفت خويش را مي آزمايند و از آنجا كه امتحانات اساس كار ارزشيابي تحصيلي است و از آن براي تعيين موارد قدرت و ضعف تحصيلي دانش آموزشان خواه و ناخواه هنوز نمره هاي امتحاني به كار مي رود و ملاك قضاوت درباره ي معلومات دانش آموزان است پس چه بهتر كه با فراگيري فنون صحيح امتحان دادن، سوابق تحصيلي درخشان و خوبي را از خود به جاي گذاريم.

دانش آموزان مي توانند از امتحان به عنوان انگيزه اي براي مطالعه و مرور مطالب درسي استفاده كنند و از آن به عنوان معياري براي سنجش ميزان دريافت مطالب درسي و همچنين نقاط ضعف درسي بهره جويند. در امتحانات هم شاگرد و هم معلم پيشرفت خويش را مي آزمايند و از آنجا كه امتحانات اساس كار ارزشيابي تحصيلي است و از آن براي تعيين موارد قدرت و ضعف تحصيلي دانش آموزشان خواه و ناخواه هنوز نمره هاي امتحاني به كار مي رود و ملاك قضاوت درباره ي معلومات دانش آموزان است پس چه بهتر كه با فراگيري فنون صحيح امتحان دادن، سوابق تحصيلي درخشان و خوبي را از خود به جاي گذاريم. به همين منظور مطالبي كه بايد قبل، در حين و پس از امتحان آن را رعايت نمود در ادامه آورده ام تا شما بتوانيد آزمون و امتحان موفقي را پيش رو داشته باشيد.


الف) چگونه مطالعه كنيم تا در امتحان تشريحي موفقيت بيشتري داشته باشيم ؟

1) در حين مطالعه ي درس ،  مضمون اصلي آن را دريابيد. در اين قسمت درس ، بحث به چه موضوعي اشاره دارد؟ چگونه يا در چه مراحلي آن را بيان كرده است؟

2) همراه با خواندن درس به طور مرتب براي خود سوالاتي طرح كنيد تا توجه شما به موضوع درس بيشتر جلب شود  . بهتر است سوالات به نوعي با مطالب درسي هماهنگي داشته باشد.

3) سوالات طرح شده بايد با توجه به اصل مطلب و كليد هر پاراگراف باشند.

4) در هنگام مطالعه در منزل به مطالبي كه به نوعي در كلاس علامت زده يا در حاشيه و پاورقي نوشته شده نيز توجه خود را مبذول بداريد.

5) جمع بندي مطالب را با بيان خود ؛ بيان كنيد تا فراموشي شما كمتر شود.

6) اگر از جزوات و مطالب خارج از كتاب استفاده مي كنيد ، دقت كنيد كه با مطالب موجود در كتاب سازماندهي لازم را داشته باشد تا مطالب مثل حلقه هاي جدا از هم يك زنجير در نيايند.

7) اوراق امتحاني نوبت هاي گذشته ي خود اعم از ترم و نيم ترم و ماهانه و... را مجدداً مرور كنيد تا اولاً نوعي مرور كرده باشيد و ثانياً اشتباهاتي را كه در آن زمان در‌ آن تكرار كرده ايد، مجدداً تكرار نكنيد.

8) يك هفته قبل از شروع فصل امتحانات سعي كنيد خلاصه ي دروس  ، فيش برداري و فهرست نكات مهم را‌آماده و در پوشه اي جمع ‌آوري كنيد.

 



ادامه مطلب ...


           
سه شنبه 6 فروردين 1392برچسب:, :: 19:59
barobax

درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان school--------------------- --we love you... و آدرس goolandakh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 32
بازدید کل : 22901
تعداد مطالب : 45
تعداد نظرات : 38
تعداد آنلاین : 1


Alternative content